Thursday 7 February 2008

Pandainyer Alif lukis...

Ini Alif.....ini Adik....ini Abi...ini umi....Alif sayang sumer....haa...macam tu la budak pandai....

selesai solat Zuhur...aku curi2 dengar anak angkat aku Wanie melayan anak aku Alif tu...aku tak tahu la diaorang buat aper kat bawah, tapi seronok la mat Alif tu kalau ader orang layan dia menulis...dia memang excited kalau bab2 menulis, 'mengaler' dan perkara2 yang sewaktu dengannyer tu...pastu aku pun turun bawah...sembang2 dengan anak angkat aku tu...dia datang ngan kawan dia Munirah...yang Munirah ni pulak tak abis2 geram kat Ainul sebab pipi Ainul yang chubby tu katenyer...hi...hi...habis la pipi anak dara aku....

Anak angkat aku ni memang bagus sangat....aku raser akulah mak2 angkat yang bertuah kerana ber'angkat' kan dia...rasernyer dia ni jer yang selalu keep in-touch dengan keluarga angkat...bagus betul!!seingat aku dia ader cakap sebelum ni...dia akan jadikan ziarah umah aku(mak angkat) dalam sebulan 2 kali-berselang minggu. Bertuah aku ader anak angkat yang perihatin macam dia..kalau datng mesti ader jer makanan dia bawak...donut la...roti jala la...dan semalam dia bawak mee bandung Muar..sedap tau...mak dia kat Malaysia kirim perencah mee bandung tu katenyer...pastu nak bagi ummi raser dia kate...eiiii...bertuah aku hi...hi...kebanyakkan makanan yg dia bwk tu, dia buat sendiri tau....ish...ish...kalau Alif besau..boleh buat menantu...hi...hi...nak ikut tradisi aku ker dulu...lekat dengan anak angkat....shhhhhh....diam2 jgn heboh2...kadang2 tu kalau dia tak sempat masak...akan ader buah tangan yg dia beli...pendek kate...MESTI ADA...
aku bukan suker sebab dia datang bawak makanan sebenarnyer...tapi aku terharu dengan keprihatinan dia tu...mungkin ini 'balasan' Allah agaknyer...masa dulu2 suami aku sangat baik dengan mak aku(mak angkatnyer ler)...aku pun tak kenal lagi hubby aku masa dulu2 tu...tapi mak cakap suami aku selalu ziarah mak angkat (mak aku) dia...weekend2 my hubby akan datang....buah tangan mesti ader la untuk bagi mak angkat...sampaikan orang kg. pun dah 'sayang' kat suami aku....ye la diaorg kate...suami aku ni jer yang bagus sebab tak putus hubungan ke'mak-angkatan' dan ke'anak-angkatan'nyer...hi...hi...bahasa melayu fail!!ape la aku ni...tapi menagjor bahasa melayu kat sekolah melayu...tapi b.m ish...ish...hentam jelah...asalkan aku paham...korang paham???!!! tak paham buat-buat paham yeee....hi...hi...
dan sekarang ni...aku dikurniakan pulak anak angkat macam tu...tapi kali ni...takkan la terus nak jadi menantu kut....melampau la tu....beza umur pun dah 19 ke 20 tahun...aku pun tak nak...menantu tua.....hi...hi...sorry ye wanie...ummi gurau jer...jangan marah...tapi Rasulullah S.A.W dengan Siti Khadijah r.anha pun beza umur dalam 20 ke 25 tahun kan....ape salah nyer....hi..hi...nak ke wanie??ummi redha jer...abi macam maner nak bermenantu kan Wanie untuk anak teruna kita Alif??
ape la ummi ni kate si Wanie...hi...hi...lawak jer tu...abi pun...geleng kepala...
lepas dalam 1 jam ke 2 jam dia dan kawannyer....sembang2 sumer...dia pu nak balik...macam biasa bersalam-salaman...dan sebagainyer.....aku pun ucap timer kasih banyak2 kat dia....sebab sudi ziarah umi dan adik2....semoga Allah sajer yang dapat membalsnyer....pastu malam tu masa aku...duduk2 kat meja kat ruang depan umah tu...aku ternampak kertas ni....


cantikkan...dia lukis...tapi Alif dah conteng2 sikit...aku harap nampak la jugak...untuk tatapan kalian...bukan Alif yang lukis...kakak angkat dier...tajuk post tu...gimik jer...

Ya Allah....lagi terharu aku raser...nak nangis pun ader masa tu...Wanie...Wanie...agaknyer...bende ni la yang dia dok berceloteh dengan Alif masa siang tu kut...masa aku kat atas.....dia lukis gambar ni untuk Alif rupernyer...Wanie!!....Semoga kasih-sayang kita 'anak-beranak' sentiasa mekar dan mewangi dan semoga Allah 'mengikat' kita 'sekeluarga' dengan kasi-sayang-Nya...insyaAllah...walaupun bukan darah daging sendiri...tapi ukhuwwah serta ikatan ini insyaAllah ummi dan abi serta adik2 akan ingat sampai bila2....wassalam....sayang Wanie!!dan terima kasih juga buat Munirah...

1 comment:

norshazwani othman said...

salam...huhu..ummi..ummi..malu je cerita macam ni..hehe..

anyway ..great to have u as my mom~~

salam