Sunday 3 February 2008

SMS

Tahu tak aper itu SMS?? 'Short messaging service'? 'Sheffield Medical School'?...sumer bukan...saper tahu??ok kamu....?? aper jawapannyer??'suka sama suka'...cikgu...ish kamu ni..itu SSS bukan SMS, ok cikgu...ape kate saya cadangkan cadangan ditutup dan saya melantik cikgu untuk memberi jawapan....hi...hi...loyar buruk betul la kamu ni....tapi sebelum saya bagi jawapan...saya nak tanya kamu dulu what is S.M.S stand for??aikk!! cikgu tanya saya balik??ok lah cikgu saya dah surrender lah cikgu bagilah jawapannyer..saya raser bukan susah pun...just cikgu jawap jer abis citer...daripada kita dok tanya menanya ni...kan buang masa cikgu...kamu ni...saya nak tanya kamu...kamu lebih2 pulak bagi hujahnyer...kalau kamu tak tahu...cakap jer kamu tak tahu dan cakap la kat saya...cikgu!!!!aper dia SMS tu cikgu??kan ke manis dan bersopan soalannyer...macam tu la baru dikatakan pelajar sekolah...bersopan dan hormat cikgu....(dalam hati)...ape la cikgu ni membebel pulak pagi2 ni...tak nak jawap diam je la...ikut suka hati saya la nak cakap kamu aper...saya kan cikgu....aikk!!cikgu ni macam mana boleh tahu aku cakap dalam hati haah!!!saya ni kamu dan kamu tu saya...tu sebab saya tahu...hi...hi...

ape la aku ni merapu tul pagi2 buta ni...sebenarnyer aku nak citer pasal Sekolah Melayu Sheffield (SMS) yang aku merapu kat atas tadi tu...
hari ni macam biasa aku gi mengajar kat sekolah tu...cumer aku nak share satu citer yang kelakar dan menyedihkan....

.......masa 1 jam pertama sesi pengajaran selesai...1 jam berikutnyer aku kene mengajar group budak yang besar sikit...di 'short'kan citer...aku pun mintak la bebudak ni keluarkan keje rumah yang aku suruh diaorang buat minggu lepas...kejenye lukis gambar petani sedang bercucuk tanam dan warnakan. sebenarnyer aku nak bagi diaorg raser best sebab minggu lepas aku ajar diaorg membaca sebuah karangan bertajuk 'harta karun'...citer tu tentang petani tua yang mengharapkan anak2 nya mengerjakan ladang yang terbiar dan beliau mengatakan ader harta karun kat ladang terbiar tu...padahal petani tu mintak anak2 dia bercucuk tanam kat ladang tu masa dia dah tak der nanti(meninggal), petani tu tipu kat anak2 dia kater ada harta karun, anak2 dia excited la nak cari harta karun tu dan secara tak langsung...ladang tu pun bersih...bla...bla...bla....akhirnyer anak2 dia insaf dan baru diaorang tahu yang wasiat ayahnyer mintak diaorang mengerjakan ladang tu...begitulah antara ringkasan cerita karangan tu

so bila budak2 dah habis baca sumer citer tu...aku pun sajer mintak budak2 ni lukis gambar petani bercucuk tanam....jadi this week aku nak tengok la hasil keje diaorg tu...aku pun cakap " ok ...sekarang cikgu nak tengok keje rumah yang cikgu bagi minggu lepas??"...
tengok2...ader 2 orang jer angkat tangan yang dah siap!!lagi 10 macamana??ish..bebudak ni nak kene ni...geram la jugak tapi cover...mana boleh marah2...kena pandai men'phsycology'kan budak2 ni...aku pun buat muker selamba dan aku denda siapa yang tak siap untuk tulis benda ni dlm buku...aku pun tulis kat white board 'SAYA AKAN MENYIAPKAN KERJA RUMAH' (50 x)...pastu aku cakap "sesaper yang raser dia tak siap...sila tulis ayat ini dibuku tulis kamu sekarang!!...dengan tak semene2 ada sorang budak ni...YES!!Yea!!hooray!!siap angkat tangan lagi betapa seronoknyer dia...aikk!!????apesal budak ni!!???confuse aku...pastu aku pun cakap "...Z******!!(nama budak tu) kenapa kamu suka?? pastu dia jawap aper tahu??!!oo...ooo...ok...miss thank you!! Ya Allah budak ni paham ke tidak aper yang aku suruh dia buat ni??aku denda dia...dia boleh kate thank you??pelik ni!!...pastu dia terpinga2 sebab sumer orang tengok kat dia...ha...ha...ruper2nyer dia tak paham ape aku cakap tadi...sebab dia tak reti bahasa melayu...dia ingat aku tak marah, dia tak siap keje rumah, seolah2 macam aku let it be jer....pastu kawan sebelah dia explainkan balik kat dia dengan menggunakan bahasa inggeris apa yang aku cakap, pastu baru dia angguk2....kawan dia kate..."actually, miss want to punish you, and she will fine you!!understand!!she wants you to write the statement in your book 50 times because of you didn't done your homework!!understand!! haa!! punya panjang lebar kawan dia explain kat dia..ternganga aku seketika tengok gelagat diaorang...masyaAllah tak paham rupernyer budak ni!! ya Allah macam mana la anak Malaysia tak paham bahasa Malaysia ni...kelakar aku dibuatnyer...dalam pada tu kesian pun ader...aku tengok muker dia monyok jer lepas dia tahu yang aku denda dia suruh tulis ayat tu 50 kali!!...kesian betul budak tu....kelakar campur kesian kat budak tu.....

nampaknyer aku pun kene banyak lagi usaha untuk nak memahamkan budak2 Melayu ni tentang bahasa melayu especially tentang percakapan...maklum lah dia orang tinggal dah 3 @ 4 tahun kat U.K ni, diaorang dah 'berkarat' dengan bahasa english dan dah jadi bahasa harian dah...nak buat macam mana dah tinggal lamer kat sini...biler bercakap melayu pun...dah macam orang putih cakap melayu...pelat semacam kesian...kesian....sabor je lah...sedih pun ader bila tengok anak melayu tak pandai bahasa melayu...saper nak disalahkan?? "mereka dan keluarga mereka"...kate dialog Diana Yusoff dlm filem ape tu??!!tak ingat dah...hi...hi...aper2 pun sepanjang aku dok mengajar kat Sekolah melayu Sheffield ni itulah perkara yang paling 'menggelikan' hati aku biler dikenang2kan kembali...hi..hi...memang pengalaman yang amat menyeronokkan mengajar budak2 ni, macam2 perilaku...balik Malaysia nanti jadi 'mat saleh' malaysian lah budak tu ekkk...hi...hi...hi...kelakar...kelakar...

No comments: