Friday 25 January 2008

anak2 umi.......

Lihatlah gelagat anak2 aku ni (anak umi wa abi)....



Abang Alif!!!!..............anak soleh!!!!!!.........anak bertuah!!!!.....anak cerdik!!!!!!.........Ya Allah...berilah hamba-Mu ini kesabaran...melayan perilaku anakku ini ya Allah...

biasanyer...itulah ayat2 @ jeritan @ marahan @ geraman dan sewaktu dgnnyer pd anakku Ahmad Alif farhan tu...smlm...tahap climaks aku geram kat dier...tahu tak dia buat aper???!!!....dia tumpahkan kordial blackcurrant flavour...yang 3 litre tu atas sofa...bayangkan...kordial yang masih penuh!!3 litre...habis semuanyer...dengan carpet2...sofa...habis lencun(basah giler@banjir@melekit2@dan sebagainya)... Ya Allah berikan aku kekuatan menahan kesabaran ini Ya Allah...aper yang anak aku dah buat ni...



aku marah giler masa tu, sebenarnyer aku bukan marah carpet tu basah ker...sofa basah ker...tapi...kordial yang habis satu botol tu...membazir begitu sahaja...Ya Allah sabar jelah...aku nak marah lebih2 takut phsycology dier terbantut...so...cakap jer...anak soleh umi....!!!!!anak cerdik umi...!!!naper anak umi buat macam ni!!!...Alif tak kesian kat umi ker...Alif tak sayang umi ker...pastu aku diam...jer dlm 10 minit.....aku raser masa tu merah padam muker aku menahan kemarahan....agaknyer kalau syaitan 'cucuk' aku masa tu suruh aku pukul anak aku tu,...sure teruk dier kene.

...tp...Allah pelihara aku kut...Alhamdulillah, aku bersyukur sebab masa tu aku tak pukul dan tak marah dier teruk2 just...jerit sebab dia tumpahkan air jer...



actually....anak aku nak minum rupernyer....nak tuang air dlm cawan dan nak campur dengan air sejuk + kordial tu...that's why he pour the syrup and mix with water...dan lagi tak pandai estimate kandungan air dengan saiz cawan...maka...tumpahlah...semuanyer sekali...Allah hu Akbarr...sebenarnyer kalau nak senang kan just call jer umi dier untuk tuangkan...tp inilah anak zaman sekarang semua nak buat sendiri...nak berdikari la konon...akhirnya....terjadilah aper yang dah terjadi...

maka aku sabarkan hati + jiwa + pemikiran+ dan segalanya..berhadapan dengan anak aku ni...mulanya aku nak buat phsycology...kalau buat salah...denda...dendanya..letak dlm bilik air...bagi lama sikit...tp tak sampai hati aku tengok muke dia...sebet jer...pejam celik..pejam celik..terkedu-kedu mata dia...pastu...buat2 garu2 tangan...garu2 kepala...sabor jelah..aku gi dapur..raser nak tergelak pun ader tengok muker die...beginilah anak sulung aku punya perilaku...kecik lagi...so dimaafkanlah, dah besor nanti pandailah dia behave himself...



...aper2 pun moralnyer...bagi yang ada anak lelaki especially yg sangat2 active + 'cerdik' + 'terlalu pandai' + dan sewaktu dengannyer tu...maka perbanyakkanlah berselawat dan 'bermain phsycology' dengannyer...aku pun tak tahu...mcm maner...hari2 ader jer perilaku 'kecerdikan' dia yang menguji tahap kesabaran aku...yang tak beraper nak sabor ni...aper komen ibu2 diluar sana???!!!wallahua'lam....Allah lebih Mengetahui...berdoa je banyak2 supaya dikurniakan anak2 yang cerdik dan mendengar kate org tua...mungkin masa aku kecik pun mcm ni kut...kesian mak aku melayan karenah aku mcm2 pe'el agaknyer...atau..... abi kut...hi...hi...ish..ish...abi la pulak umi ni....ok lah, cuba kita try tanya mak2 kita...nanti umi tanya mama abi ye...abi mcm maner kecik2 dulu...abi plk tanya la mak umi....umi kecik2 dulu mcm maner.....hi...hi...nak salahkan...mak2 la pulak...pastu mak2 pulak...salahkan mak2 diaorg....dan....mak2 diaorg salahkan mak2 diaorg.....hi...hi...sampai bola keluar 'kaki' pun tak habis2 lah asyik tuduh menuduh..........ape punya perumpamaan la...orang...cakap la sampai kucing bertanduk ker...bulan jatuh keriba ker...'buta' perumpamaan betul la aku ni....





moral of the story.......anak2 adalah cermin kehidupan kita dimasa lampau...tak kiralah...umi ker abi ker...punya perilaku masa kecik2...yang penting...anak2 yang belum mumayyiz(beza antara baik dan buruk) ni ibarat kain putih yang perlu 'dicorakkan'.....ALIF...UMI SAYANG ALIF...UMI MARAH SBB UMI NAK ALIF JADI INSAN YG BERGUNA SUATU HARI NANTI...ALIF JADILAH ANAK YANG SOLEH...PENYEJUK MATA...PENAWAR HATI..PENAJAM FIKIRAN UMI DAN ABI!!(mcm senikata nasyid 'isteri solehah' la pulak...penyejuk mata, penajam fikiran...).
Ainul plk......kecik lagi umi.....belum boleh jalan......belum boleh panjat tangga......tapi umi...."kate Ainul...insyaAllah Ainul jadi anak yg baik yer"....umi pun kate..."alhamdulillah....sejuk perut umi ngandungkan Ainul...."...Ainul pun kate lagi..."tapi umi...Ainul nak merangkak cepat2 la umi...Ainul dah boring asyik meniarap jer ni...lepas tu Ainul nak berjalan pulak...teringin tengok abang Alif naik/turun tangga...."...umi pun...."sabor je lah ANAK-ANAK UMI ni.......hi...hi...

dan akhirnya aku nak share satu quotation ni...ada adik under grade baru bg kat aku...thanks Eli!! " Didalam hati manusia ada kekusutan dan tidak akan terurai kecuali menerima kehendak Allah SWT..Di dalam hati manusia ada keganasan yang tidak akan hilang kecuali berjinak dengan Allah SWT..Di dalam hati manusia ada kesedihan dan tidak akan hilang kecuali seronok mengenali Allah SWT..Di dalam hati manusia ada kegelisahan dan tidak akan tenang dan damai kecuali berlindung,bertemu dan berjumpa denganNya...Didalam hati manusia ada penyesalan dan tidak akn padam kecuali redha dengan suruhan dan laranganNya serta qadha&qadarnya serta kesenantiasaan sabar sehingga menemuainya...Di dalam hati manisia ada hajat dan tidak akan terbendung kecuali kecintaan kepadaNya dan memohon kepadaNya kesentiasaan berzikir kepadanya adalah keikhlasan sebenar kepadaNya...."Allahua'lam

2 comments:

Awwa said...

salam..cumilnya anak2 Zahrah....

Awwa said...

sabar ajelah dengan kerenah anak cumil tu.....nak senang u siap aje air tu di dalam2 bekas yg senang di capai kalau dia nak minum dia ambik aje kat situ..itu cara adik ipar sy buat lah...biapun dia ada bibik anak2 itu tahu mengambil air sendiri bila rasa haus...ermm bertuahnya org ada anak2 ramai ni....syukurlah....