Tuesday 22 January 2008

Jadi cikgu tuition??!! hi...hi....

Salam....

2 minggu lepas aku telah di'amanah'kan untuk jadi cikgu tuition pd student Somali(Somalia)...hi...hi...lawak pun ader...orang kater power giler dier...ajar GCSE stage 3 and 4 fuhh!!...hebat tuh!!aku pun...well....i'm...i'm...ish berbelit lidah dibuatnyer...maklum la nak mengajar anak orang yang tak faham bahasa English sangat dan of course x paham sepatah habuk bahasa malaysia!!...ish...ish...macam mana tuh??nak ajar pulak matematik GCSE(mcm PMR/SPM)...ok lah aku pun setuju sebab previous teacher tu org Malaysia...dia kata it's more easier than PMR and SPM...dia pujuk aku giler2 suruh ajar sebab dai nak pindah umah dari Darnall ke City Centre...tak pe lah..akak...i'm try my best!!setakat pengalaman jadi cikgu praktikum dulu boleh lah sikit2 tapi lebey...lebey...mati la aku...anyway...ajar jgn tak ajar at least u've got precious experience for being maths teacher even in a short while....as a tuition maths teacher...ok aper...maka..bermulalah pengajaran aku di Subud Hall every Saturday morning 9 till 11. first experience...merah padam la jugak muka aku bila nak mengadap muka budak2 somali ni...dengan tak tahu mcm mana pek'el diaorg dan mcm mana diaorg fikir...aper yg aku fikir kat diaorg yang diaorg fikir kat aku...yaAllah berbelit dan berbelut giler ayat aku ni...pepaham je lah...hi...hi...mulanya masa aku start tu...aku dtg awal dlm kul 8.45am...kononnya nak susun la kerusi dan meja untuk bebudak tu...tp ada cikgu yg lain yg mengajar sains kat situ ckp it's ok...the students will do everything...alamak malunyer...rajin terlajak la pulak cikgu ni....hi...hi...pastu dlm 5 minit tunggu...ader la 2/3 org budak Somali yg datang...aku ingat budak2 somali ni besor2 dan tinggi2 rupanya...lebih kurang aku la jgk...tapi biasa la kulitnyer...tak beraper nak putih la sikit...tapi budak2 ni baik2 tau...hormat...polite....aku pun mulakan kelas dengan ucapan ASSALAMUALAIKUM...diaorg jwp Alaikumsalam mrs...diaorg ni di seperatekan tempat duduk lelaki dan perempuan...ader la dlm 20 org stdts. aku ni pun tanyer sorang budak somali ni...name dia Aleesya Gi...What are you going to do today?it's mean for the maths topic...chewahhhh....beranikan diri jgn tunjuk yg kita ni gelabah kan...dan as a teacher jgn tunjuk kita ni x well prepared utk teaching...itu aper yg aku belajar la masa kat UKM dulu dlm kursus Teaching Method...aku pun apply la aper yg aku belajar...pastu budak tu pun jawap...mrs Salmiah gave me the excercice in booklet...i need to finish it then i pass it up to you...katenyer...ok...if you have any problem just ask me!...sebenarnyer bila aku dah buat review sikit tentang GCSE punya syllabus ni..tak la teruk sangat...senang jer maths yg mudah mcm utk stage 3 tu(PMR)...it's just like standard 5/6 kat Malaysia punya lesson...dan stage 4 tu(SPM) mcm form 3/4 punya lesson...ok la kann...cuma aku kene la prepare dari segi how to teach and explain the easiest way to find the answer especially yg melibatkan solving problem...kalau yg algebra punya topic tu kene la pandai simplify macam maner kan...aku pun bukan nyer ingat benda2 semua tu...maklum la dah lamer meninggalkannya...kene la aku study balik sikit2 untuk refresh memory aku yg dah tumpul dan tunggu nak berkarat nih...hi...hi...untung jugak yekk!! ader tuition ni...at least boleh la jugak aku menyegarkan kembali ingatan aku pd maths....calculation...manipulation...simplifying...proving sikit2...and so on...so on...dan minggu ni merupakan minggu kedua aku menagjar tuition...x der mende pun cumer tengok2 aper yg diaorg tak faham dan confuse...so aku pun tukang bagi mudah..tapi kadang2 tu bila aku ingatkan balik...aku terang kat diaorg mcm berbelit-belit lagi complicated jdnyer...tak tahu lah...harapnyer diaorg faham dan get something from my lesson...actually not a lesson pun cumer guiding diaorg jer...alhamdulillah aku doakan diaorg dipermudahkan untuk memahami bahasa aku dan aku memahami aper yg diaorg tak faham...harapnyer cikgu dan murid get some knowledge from there...aku pun belum 'terjun' ke bidang pendidikan ni secara official lagi...tak pandai sangat...sikit2 tu ok la...semoga Allah mempermudahkan urusan aku....habis bab mengajor budak Somali...citer bab ngajor sekolah melayu plk...ok lah inSyaAllah aku sambung lain entry lah yek...anak aku dah bangun tu...dia memerlukan kehadiranku disisinya...hi...hi...ayat skema tul...ok salam dulu buat sementara...sonok pulak mengarang ni kan...ntah aper2 ade la...hi...hi...sebelum tu..aku nak ucapkan good luck buat suami tercinta!!esok abi exam!!semoga berjaya!!try ur best!!


ni gambar masa aku praktikum masa mude2 dulu...hi...hi...

2 comments:

Anonymous said...

salam..sorry for late wishing to mr ahmad razlan yusoff aka matley. I know you can do it.Insha allah pass with flying colours. Cheers mate. wassalam

Anonymous said...

salam,

thanks for your attention...wish u luck in your carrier...

ok!