Sunday 13 January 2008

Doa+Usaha+Tawakkal=Exam

n3 kali ni aku tujukan khas buat husbandku yang tercinta....

"x(t)=x(not)+ alpha(x)(t)+x.........#%$*&@\....itulah antara maths equation yg suami aku asyik dok memorize dan ntah aper2 lagi yg sangat2 complicated...actually that was the things were remind me into my previous undergrade study while i was in UKM last time.(my option=mathematics and information technology)...itulah 'bende2' yg aku dok adap(facing) all the time during my univ leavers...hi...hi...memang complicated sikit maths ni...kene do a lots of exercises...understand the concepts...master in proving...know how to manipulate equation...and so on...so on...ish...ish...teruk tul masa aku study dulu, memang susah lah matematik ni tapi sangat2 thrill dan menyeronokkan. agaknyer tu sebab ahli2 matematik ni'menggila' dengan maths ni sebab the harder they try to get the answer, the better that knowledge they will get and become very adventerous(betul ke aku spell ni) to do mathematics!!...dapat result pun 'complicated' jgklah aku masa tu...sabor jelah...tp alhamdulillah segalanya dah berakhir...sweet sangat bila dikenang2kan kembali. sekadar ingin mengimbau kembali zaman belajar dulu...kali ni suami aku plk kena seat for the toughest subject for him..."abi calculate jer...betul ke salah tak tahu pun..." itulah ayat yang keluar dari mulut suami aku bila aku tanya bab exam pada dia...'tak per bi...yang penting abi study....abi study jer....study..study...dan study...selainnya serah pada Allah...Allah punya kuasa atas ketentuan-Nya...tapi Allah tidak pernah menghampakan hamba-Nya...jika kita berusaha insyaAllah kita akan dapat hasilnya...kalau tak di dunia insyaAllah di akhirat...samalah jugak dgn exam ni 'kita usaha kita dapat'='kita leka kita cicir'(ada pepatah arab mengatakan "manjadda wa jadda")...suami aku akan seat the exam on 23rd of January 08...aku doakan semoga Allah mudahkan segala urusannya begitu juga kpd rakan2 suami aku yg sama2 akan seat the exam...perit jugak nak mengadap exam ni...maklumlah almost 5 years suami aku tak facing all the things something like exam+tutorial+assign+etc2....pastu kene mengadap benda2 yg dah ditinggalkan ni...memang la suatu mujahadah(pengorbanan) untuk menghadapinya...tak pe bi insyaAllah everything is ok!!try your best!!may Allah Helps you!!
sekarang ni pun suami aku dok tekun jer study...aper yg boleh aku bantu....give him a moral support smthg like serve him a cup of hot chocolate,...anything that he request to...aku akan penuhi...bla...bla...bab anak2 pun aku kena berkorban sikit la..kene jaga diaorg spy x ganggu study suami aku...in fact if anak2 rasa nak main ngan abi diaorg pun aku terpaksa alih pandangan diaorg spy x kacau abi dia study...kesian plk aku tengok suami aku dok menghafal segala formula dan do all the previous Q utk exam yg lepas2....sampai ada budak UG ni yg realize suami aku tekun sangat dah buat soalan2 lepas dengan begitu commited sekali...alhamdulillah semoga Allah mudahkan...suami aku cakap exam ni...minimum grade is 50% baru dikira pass other than fail...takut jugak aku dengar...aper2 pun itulah sunnah orang berjuang kann...belajar ni berjuang lah namanya...kalau x der 'peperangan' x disebut la perjuangan...peperiksaan tu peperangan la namanya...sorry la korang aku excited sangat citer tentang exam suami aku...mcm lah suami dia sorang jer yg nak exam...suami org lain pun ader yg study jugak....hi...hi...sajer nak bg semangat pd suami aku...masuk dlm entry kat blog...boleh la baca semula nanti...bila boring2...hi...hi...
DOA + USAHA + TAWAKKAL = EXCELLENT IN EXAM!!INSYAALLAH...ALLAHUMMA NAJJIHNA FI IMTIHAN...BISMILLAHI TAWAKKAL TUALALLAH....

No comments: