Monday 31 December 2007

AidilAdha_Sheffield 2007


kami sekeluarga sempat bergambar masa di PMC-AidilAdha 2007-Sheffiled

aku bersama adik angkat-Wanie
Salam kembali buat pembaca dikasihi....

Lamanyer aku tak up-date blog kesayangan ni...almost 3 weeks rasanyer.Ni nak start menulis balik rasa clumsy plk hi..hi..raya haji banyak citer...nak mula yang mana satu yek??!!emmm....macam ni,

PAGI RABU(19 DECEMBER 2007)

seperti biasa, kami sekeluarga pegi solat raye kat PMC...eh..eh...'macam biasa' pulak, bukannyer pernah raye haji kat UK pun...tertulis macam biasa pulak...ape da...sebenarnyer nak tulih 'biasanyer'...masyarakat melayu kat Sheffiled ni solat sunat hari raya AIDILADHA kat PMC(PAKISTAN MUSLIM CENTRE). Pukul 8.30 aku dan family dah keluar rumah...sebab suami aku kena attend kelas la pulak pagi-pagi raya tu...kesian betul suami aku tu...tapi tak pe lah demi tanggungjawab sebagai student so attend la jugak...lagipun suami aku kata that was the last class for this sem. TUTORIAL pulak tu...aku ingat bila dah ambik phD ni, x de dah tutorial2 ni...rupenyer ade jugak...jadi aku sebagai isteri sejati ni...(cheewwaahhh) meredhai-i pemergian suamiku ke kelas hi...hi...aku dan anak2 terpaksa la tunggu dlm kete dulu kat depan PMC tu sebelum waiting another malaysian yg dtg utk solat raye tu...pagi tu pulak kene buat pot-luck so aku pun buat la pulut kuning dengan sambal lemak udang dan kacang panjang....ade citer lawak pasal tu....tunggu ye aku citer...kene baca sampai abis la citer ni baru aku citer pasal tu. tunnggggguuuuuuuuuu....
ok...lepas tunggu dalam 15 minit ade la malaysian yg dtg...ok la sikit rasenyer...itu pun adik2 under grad...sementara aku menunggu tu aku siap2kan Alif dan Ainul pakai 'baju raya'-baju raya masa aidilfitri di forwardkan ke aidiladha...maklum lah mana nak 'mengadakan' banyak2 baju raya kat UK ni...bukannyer Malaysia nak berganti-ganti beriya-iya. pastu...aku mintak adik2 UG tolong angkatkan barang2 Persatuan yg suami aku bawak-sejadah, kain lapik sembahyang, speaker....dan sewaktu dengannye dan benda2 untuk jamuan pinggan plastik,tisu...dan lain2.
Dalam kul 9.45pg baru kami solat sunat...tapi aku tak dapat solat sebab anak aku especially Alif tak nak lepas dari berdukung...so redha je lah...cadang nak buat kat umah tapi...panjang citernyer.....kene tunggu lagi nih...sambung baca tau sampai habis....hi...hi....tibalah waktu ber'pot-luck'. biasa lah orang hidang2 kan...pastu...aku terpandang sambal kacang/udang aku....cari...cari...punya cari aikkk mana pulutnyer ni...Ya Allah sapelah yg hidang nih...mesti tak pernah makan style macam ni aku berkata2 dlm hati...rupa-rupanya pulut kat bahagian lelaki...sambalnyer kat bahagian perempuan...kesian kat pulut dan sambal lemak kacang/udang aku 'keseorangan'. masing2 di'perantauan'. 'sorang' barat 'sorang' timur....hi...hi...tapi bila aku round kali ke-2 ke meja bahagian perempuan tu...habis jugak sambal lemak tu...tak tahu lah diaorg makan dengan ape...dengan mee, bihun, kek, buah-buah yg ada kat situ kut...hi..hi... lawak...lawak (itulah kisah lawak yg aku janji nak citer di awal penulisan tadi)
ape2 pun alhamdulillah lepas gambar-bergambar serba sedikit kami pun balik... settle bab kat PMC.
Masa nak balik tu Abg Rosdi follow kami untuk beraya kat umah kengkawan....mulanya aku ingat raya haji ni biasa2 je lah gitu2 je kut...tak de la sampai macam raya puasa dulu open house sampai 2 pagi...cadangnyer nak balik kejap buat solat sunat raya haji sendiri kat umah...tapi rupanya abi nak gi terus umah kak dayang...jemputan ke open housenyer...maka tak jadilah aku solat sunat...sabar je lah...
kitaorg gi umah kak dayang...makan laksa sarawak...sedap kak dayang buat.....duduk dalam 1/2 jam...rupanya suami aku kata abg taib ajak gi umah jugak...so gi ke Tinsley plk....kat umah abg taib Azizi phone aku...ajak gi umah dia jugak....kat umah Azizi Halim ader...dia pulak ajak gi umah...siap suruh kitaorg tunggu...dia nak beraya umah Azizi pastu kitaorg follow dia balik ikut dia...hai....still follow...lepas umah Halim...kitaorg balik umah sebab malam tu nak gi umah Zack pulak...kat umah Zack jumpa Fathiah...gi pulak umah Fathiah...masa tu jumpa jugak Safwan...pegi pulak ke rumah Safwan....maka itulah rumah terakhir...pukul 10 lebih la jugak...rasa macam 1 pagi la jugak sebab winter2 ni malam kat cepat...bila dah kul 10 tu...rasa ngantuk tahap t-rex dah tu....tapi raya haji punya pasal....balik umah terus tido.....memang best rupanya sambut raya dikalangan rakyat Malaysia sikit ni...so ikatan persahabatan tu sangat kuat...ye lah...kengkawan jelah pengubat rindu sedara-mare kat malaysia kan....HA...tertinggal satu sentence plk...abi pun dengan sukacitanyer berhajat nak buat open house jugak.....tapi sasarannyer kepada sesaper yg tak datang masa raya puasa dulu dan ada la sikit rakan2 terdekat dijemput bersama...ada la dalam 50 ke 55 orang...ramai jugak tu...maka kami suami isteri pun memulakan perbincangan.....diputuskan....hari Jumaat ni nak buat open housenyer...sebab hari Sabtu ada Jamuan kat PMC secara besar-besaran...6 ekor kambing...Aqiqah anak2 kitaorng(org2 sini la sekali...bukan anak aku sorang jer...pengsan la suami aku nak beli 6 ekor kambing...Aqiqah Ainul sekor jer GBP30)

JUMAAT (21 DECEMBER 2007)

Open house gitu-gitu......kami suami isteri masak....guna word kami lah sebab suami aku tolong jugak...tolong jaga anak2...kalau tak...tak masak la aku jawapnyer...sebab Ainul tu nak berdukung jer....menunyer...nasi beriani ala Kashmir hi...hi...dengan dalca kambing(lamb) beserta ayam goreng Bob Marley(salut tepung)...dengan sambal merah bertabur green peas dan air tea ASDA....saper nak resepi boleh layari.....bahtera....hi...hi...acah aje...ntah menu ape ntah aku pun tak paham sangat...tapi sedap gak...perasan tul la makcik ni....tapi aku tengok ada satu keluarga ni (nama dirahsiakan) memang bersungguh diaorg makan siap menambah dan meratah ayam...dan lagi...dan lagi....alhamdulillah....tapi risau jugak la takut tak cukup....tapi tawakkal nak bagi kawan2 makan kan...insyaAllah cuuuukkkkuuuppp...berrrkkkkaaaaaaaaaaatttttttttt....Alhamdulillah...sedap diaorang kata...suami aku pun boleh tahan la jugak...makan nya...aku bersyukur sangat bila tengok kawan2 makan berselera...lega hati aku...maka dipendekkan citer...tepat kul 10 malam tetamu terakhir Azizi....dari kul 1tghari....9 hours non-stop aku kat dapur...letih tapi best....!!tido nyenyak sekali....esok nak gi PMC plk nak tolong masak2 untuk jamuan malam esok.....

No comments: