Monday 17 December 2007

Gerak hati...apa tu orang kata...instinct



Hari ni aku interested nak citer pasal deria ke-6 yang berperanan pd setiap manusia di muka bumi ni. Pd mulanya...aku tertanya betul ke ada 6th sense nih??mungkin story2 dibawah ni terjawap persoalan yg bermain di kepala aku ni :(korang renung2kanlah ye...)

PERTAMA

" ada org nk dtg umah esok nih?? nak masak ape yer?? hah...ape kate aku masak lemak tempe letak sayur2 mcm...carrot, kacang pjg, ubi kentang,...et2. pastu bakar ikan mackerel yg ada marinate tuh, buat air asam...ok ke pun??"...hati aku berkira2 dan tertanya2 sambil kepala ligat mencari idea nak masak aper....kul 7.30pm abi balik...."bi nak masak aper yek esok??...alah... buat jer sayur tempe masak lemak....pastu abi duduk kat kerusi kat dapur..."bakar je lah ikan mackerel tuh....aku pun cepat sambung kate2 abi...buat dengan air asam??kan...kan...hah...ok la tu...abi kate....

KEDUA

"masak nasi goreng je lah pagi ni...goreng keropok sikit....buat air teh...dah la.
...umi!! buat nasi goreng pastu goreng keropok boleh??!!...laju aku jawap....boleh!!boleh!!

KETIGA

"pegi umah k.cik lah minggu ni...dah lama tak pegi umah kak cik.esoknyer boleh pegi Jaya Jusco ker...beli barg baby sikit...."
..."mi...kita gi umah kak cik lah kut....nak gi mana kita nih??JJ boleh?!!aku pun...jom!!

KEEMPAT

Sebelum gi U.K ni elok jugak kalau ajak abi gi umah Fuad, Pak Cik Ki, kak cik,.....pok su in...
"...kita gi umah pk cik ki jom??pastu umah pok su in ker...kak cik ker...aku jwp...ok!

KELIMA

kat pasar malam kang...nak beli nasi kerabulah..ABC, pastu air soya.
abi balik...dia beli nasi kerabu....ABC dlm cawan...air soya sebungkus dan kopok lekor.!!hah...!!HEBATNYER ALLAH!!

KEENAM
.........................................................
..................................................
KETUJUH
........................................
.........................................................

Salam!anda faham tak???!! tak faham??!! saper tak faham?? angkat tangan dlm masa 2 saat....1...2...habis masa. ok lah aku explain kan....n3 kali ni berkaitan gerak hati yg berlaku pd aku dan merupakan pengalaman aku sendiri sepanjang aku dah bergelar isteri@ berumahtangga ni. setiap insiden2 yg aku ceritakan di atas merupakan gerak hati yg amat kuat antara aku dan suami...mungkin terjawap kut persoalan aku tentang deria ke-6 nih...tp wallahua'lam Allah jer yg Maha Mengetahui....mungkin ada benarnya...org kata bila kita kuat hubungan serta kasih sayang dengan seseorg terutama suami, ibu-bapa dan adik beradik, apa yg terlintas dan tergerak yg kita terfikir dan nak lakukan...secara kebetulan 'org' yg rapat ngan kita tu pun ada gak terfikir dan terlintas di fikiran dia nk buat mcm tu, buat bende yg samer....
sebenarnyer bnyk lagi insiden yg aku alami sendiri...dengan suami aku ni...berkaitan gerak hati-gerak hati ni...hebatnyer Allah tu kann??!cuba kita fikirkan...macamana boleh sama sebijik sebijun pulak tuh aper yg kita fikir...sama gak mcm suami aku fikir....ish...ish...kadang2 pelik pun ader....maknanyer kasih sayang kamu kuat tu zahrah...aku cakap sendirian...kalau aku terfikir hari ni...hari ni jugaklah suami aku akan terfikir perkara yg sama...dan kadang2 paling lama esoknyer dia akan terfikir mcm tu jugak...tak de lah sampai 2/3 hari...sehari jer...maksud aku, tak lah semua benda yg aku fikir sama ngan aper yg suami aku fikir...tapi certain2 things lah yg sama tp kerap berlaku...amacam korang nak cuba tak??bagi pembaca yg dah bersuami atau beristeri tu...cuba-cuba lah samaada dirumah atau dipejabat (PESANAN PENAJA...HI...HI)...tapi bagi yg belum,...boleh jugak nak cuba tapi pada mak, ayah, kengkawan, atau saper2 yg rapat ngan kita je lah....ini bukan magic atau aper2 tapi sekadar...nak mengetahui apa yg terlintas di fikiran org2 yg kita sayang ni...masa kita sedang berfikir atau terfikir sesuatu perkara, adakah si'dia' pun begitu jua...cheewahh...ayat power tuh......kebiasaannya perkara ni berlaku bilamana kita di datangi masalah...atau kita akan mengadakan event aper2 ker kat umah kita...tapi kalau tak menjadi...hah...cek balik hubungan anda dengan pasangan anda...mesti tak mantap tu..tp kalau menjadi..hubungan anda memang bagus..hi...hi...gurau jer tuh...macam pakar kaunseling rumahtangga pulak aku ni...nak bg tips konon...tp aper2 pun you all try lah..if you have any story that u want to share with..aku alu-alukan utk korang komen kat ruangan komen aku tu...nak advice ker...nak tanya ker...hi...hi..(pakar la katakan)...nk citer pengalaman ker...anda di persilakan...sonok sebenarnyer bila kita ada experience instinct2 kat psgn kita ni...menunjukkan bhw...sama jugak aper yg aku fikir ngan suami aku fikir ekk??!!kalau fikir benda2 baik...insyaAllah baik la kita dpt...'kita adalah apa yg kita fikirkan'...jadi kalau...kita fikir...sama mcm suami kita fikir...mungkin aku boleh buat conclusion suami kita atau org yg kita rapat tu...lebih kurang sama mcm kita lah kann...betul tak??!!try...try...jangan tak try...hi...hi...

Ish...ish...ape punya citer da....n3 kali ni...tak paham sungguh aku-pening-...getus seorang pembaca ni...merepek2 pulak...hi...hi...maaf lah kepada sesiapa yg tak faham dan tak berape nak faham dan kepada yg tak faham-faham tu soooorrryyyyy....mungkin bacaan ni sesuai untuk sesaper yg faham jer dan kpd 18 thn ke atas...hi...hi...salam!!

2 comments:

Anonymous said...

salam..emy ug nie..
bile bace entry pasal gerak hati nie..tibe2 teringat mcm saye dgn mak..
memang dlm family emy paling2 rapat dgn mak..
dari dulu 1st year sampai sekarang..mak selalu ckp..bile mak tergerak hati tertanye2 bile emy nak call umah..lepas tu 2-3 minit mesti emy call..macam berjanji pulak..hihi..wallahua'lam

Anonymous said...

salam emy...

thanks kongsi citer....semoga emy menjadi anak yg solehah dan jika sudah berumahtangga nanti menjadi isteri yg sentiasa kuat ikatan kasih dengan suani insyaAllah...