Thursday 6 December 2007

Wajah-Wajah Kekasih

Aikk!! macam tajuk lagu Siti Nurhaliza jer...
tak aihhh...n3 kali ni nak citer pasal anak2 aku la plk...si cilik berdua tu la saper lagi...hi..hi...pertama bagi ruang kat anak dara aku dulu ye...
AINUL FARHANA :
Hari ni 6 Dec 07 genap setahun...eh..silap la plk...genap 6 bulan nak cakap 1/2 tahun tertaip setahun plk...anak dara aku tu...dah beso anak umi wa abi ni yeee...semakin beso semakin geram aku dibuatnyer...bukan ape geram kat pipi dia yang tembun tu...Ainul sebenarnya dah start makan masa 4 bulan lagi. aku dah bagi dia makan Heinz brand yg ada mcm2 flavour tu banana flavour lah,strawberry flav.lah, potato dan mcm2 lagilah.bila dah start makan, lagi bertambah semangat badan dia,berat badan almost 8kgs dah..bayangkan.abg dia 2yrs plus 11kgs, mcm mana tu??jgn tembon sampai ke besor sudah...tak comei anak dara aku nanti. hi..hi..pe2 pun semoga ainul sihat dan ceria selalu hendaknya...insyaAllah. Masa aku umur 4 bulan dulu mak aku tak denyer nak bagi benda2 ready made ni...sume hand made tak mcm isteri2dan ibu2 zaman millenium ni sume ready made kann??kann??...budak sekarang macam2 product makanan yg berjenis2 dijual kat pasaran...dapat pulak Ainul was born in U.K...lagi la macam2 choice baby food yg ada...cuma duit nak beli jer x de benda2 nak ape sajer semua ade...meleret-leret pulak aku ni...sori la korang ekk...lagi satu Ainul sekarang ni dah pandai nangis2 bila celik jer mata bangun tido...dia ikut abg dia la ni...dulu tak pun bangun celik mata boleh jer main sorang2 tapi sekarang no chance la umi dia nak tinggal lama2...mesti menangis punyer...kat sini aku nak 'tayang' lagi gambar2 wajah2 kekasih hati aku ni kat pembaca dikasihi sekalian....Ainul punya citer yg paling latest adalah :1-dia dah pandai panggil abbbbehhh...ingatkan nak sebut ummmmi dulu...tak aci tulll...alif dulu pun pandai sebut...biiii....biii...abi latu ape lagi...tak pela ummi sabar....anak2 kat lebih hampir dgn ummi ...dgn abi...jarang2 sekali....diaorg boring kut asyik ngadap muka ummi tiap2 hari...haaahhhboring la...boring la..nanti tak nak bagi makan......ok have a look my growing daughter....

-Ainul 1 month-
-2 month-
-3 month-
-4 month-
-5 month-
-6 month-

Habis citer Ainul.....
citer alif pulak
AHMAD ALIF FARHAN:
..."mi....mi...mi...baunn...baunn..macak..macak...mi wap....alih nak acik, lor, keyet, ayang, aget....
haaa...korang paham tak language anak sulung aku tuh...aku translatekan yee...umi..umi...bangun...masak..umi suap..alif nak nasi..telur..carrot..ayam..yogurt..tu la maksudnya...dlm pelat2 tu paham la jugak umi dia ni cakap anak dia...aku kadang2 tergamam dibuatnya...dan aku berdoa spy anak aku boleh ckp lancar tak pelat..
itulah antara dialog si alif bila bangun dari tidur...
lepas dah buat sume...dia akan tengok TV tak lain tak bukan citer katun TOM & JERRY..peminat setia tuh...kalau boleh siang malam nak citer tu.
tapi yg paling aku kagum dengan anak aku ni...Alhamdulillah...solat setiap waktu dia akan follow aku...kalau boleh dirakam nanti aku rakamkan Ya Allah memang aku sentiasa berdoa pada Allah supaya mengurniakan anak yg soleh...solat cara dia...Awwaahhhh kebat....(ALLAHUAKBAAR)...dia akan letak tangan kat perut mcm kita solat tu...dan kumat kamit baca ape tah...pastu ruku'...ruku' pun tangan kat perut gak...tak ke lawak tuh...tapi tak pe nak...cuba lagi...nanti abi ajar lagi ye...umi pun same....nanti umi ajar lagi bagi alif pandai ruku'...pastu sujud...lama sangat sujudnyer....bagus anak aku....doakan umi dan abinyela tu kut....Alhamdulillah....pastu duduk antara dua sujud....salam mekum...salam mekum....paling kiri dulu baru kanan....tergelak aku dan suami aku lihat gelagat dia solat....ape2 pun kami bersyukur sangat-sangat....pandai dia....anak yang bersih dan suci....kamilah yg dipertanggungjawabkan untuk mencorakkannya....dan yg last sekali dia akan doa dengan tangan yang kembang....dan...aaamiinnn....dah...mi...bi...alih dah bayang...alif dah sembahyang katenyer....Alhamdulillah...pandai anak abi...panai anak umi....
-Awwwahh...kebat...Allahuakbaar-

nilah insan2 penyejuk mata kami suami isteri...memang bersyukur pd Allah bilamana kami dikurniakan anak2 yg cerdik2 dan soleh-solehah...aku sentiasa panjatkan doa yg bersungguh2 sambil menyebut nama setiap seorg anak aku...dan aku mencirikan setiap anak aku...ape yg ingin aku dan suami jadikan...yg lain terserah kpd Allah s.w.t...tp kadang2 aku takut sangat2 bilamana diberi amanah yg BESAR ini...ANAK...sebab aku selalu kurang sabar dgn kerenah kedua2nya...tambah alif anak sulung aku tu...Ya Allah...sangat2 menguji tahap kesabaran aku....time dia bad mood mcm2 pek'el nyer...memang cabaran....tapi...sabar...zahrah...amanah Allah ni...ingat tuuu...anak2 besar ni x de dosa tau....malu la sikit kat diaorg ni...dah la kita bnyk melakukan dosa dan kesilapan sepanjang umur ni...kalau aku dah 28yrs...tak tahu la amalan ni setakat mana...semoga Allah mengampuni aku...
Alif.........nanti umi tak garang lagi yee....kalau alif buat hal umi marah tanda sayang....bukan umi benci...kann...cheewahh...cover la tu...umi ni kate alif dlm hati....hi..hi...ok...semoga sesape pembaca yg ada anak tu didik dan belailah dengan penuh kasih sayang dan berhikmah anak2 kita tu...nasihat buat aku dan semua...dan bagi yang x de anak dan belum kawin (memang la tak de anak kan..)maka berdoalah untuk Allah kurniakan anak yg soleh dan solehah serta mengurniakan kita sebagai ibu dan ayah yg sabar dengan kerenah anak2...penting tu...
-penyejuk mata...penyeri rumahtangga-

5 comments:

Anonymous said...

lain la pulak ainul dah 6 bulan.. betul ke pic tu k long. abg alif 11 kg je. adik syaza dah 14kg++ blum 2 thn lg.haha. adk inul bley ikut jejak langkah k syaza. tp kene selalu berlari/aktif..br sihat...papepun semoga anak2 kita sihat...

HAPPYIRFA said...

SALAM ZAHRAH..
sy dpt blog awak dr blog kak yus..
em..menarik blog awak ni.sblm tu minta maaf sbb syg dah link kan blog awak kat blog sy..dah buat dulu baru mintak izin..he he

Anonymous said...

salam
happyirfa ni sape ye...maaf kalau saya terlupa...
salam perkenalan!!

Anonymous said...

salam buat mak ngah...
ye la gambar masa ainul 6 bulan tu...nape??lain ker muka dia....nampak besar kan??tapi itulah hakikatnya...anak kak long yang girl sorang ni...sangat2 montel.thanks for being one of commentator in my 'tah ape ape' blog ni...hi..hi
bye!

HAPPYIRFA said...

salam zahrah..
saya bukan sapa2 pun.awak x kenal saya dan sy pun xkenal awak.saja terklik blog awak masa saya kat blog kak yus...dan bg komen sbg tanda perkenalan.tu jer. he he