Wednesday 27 June 2007

Ainul hari ke-21


Hari ni genaplah anak aku Ainul Farhana umurnya 21 hari....punyala cerdik anak2 zaman sekarang ni, bila aku dan suami main2 ( agah-agah ) dia, dia senyum....mulanya takjub jugak aku baby 21 hari dah pandai senyum tapi bila dah banyak kali jadi biasa tapi kagum jugak la kebesaran Allah tu....seperti kata Mak Yong aku..."dunia dah akhir zaman sangat dah, budak2 kecik pun dah pandai buat macam org besar buat....diaorg pun tak sabar nak cuba benda2 dgn cepat sbb takut 'tak sempat'....."mulanya aku tak paham jugak apa maksud dia tapi rupanya, Mak Yong aku maksudkan, dunia ni dah nak kiamat budak2 pun tak sabar2 nak cuba perkara baru cepat2 nanti tak sempat....perkara ni berlaku bilamana anak aku Alif Farhan, masa balik kampung aku kat Perak, kami pegi umah Mak Yong aku, anak aku nampak cd pastu dia terus nak masukkan dlm compact disk dekat radio, Mak Yong dok tengok je gelagat anak aku tu, pastu terus dia cakap macam tu....dia tengok anak aku pandai pulak nak letakkan cd tu kat situ...mungkin dia tengok sape2 kot yg ada buat macam tu....masa tu dia baru 1 tahun 1 bulan....Mak Yong aku rasa terkejut la kot anak aku boleh 'berfikir' macam tu sekali walaupun umur dia masih kecil lagi katanya umur macam tu biasanya belum boleh berfikir sampai tahap tu....dalam hati aku.....alhamdulillah Allah kurniakan aku anak yang cerdik dan pintar dan memang bila dia dah besar ni pun ( 1 tahun 9 bulan ) aku dan suami kadang2 tak terfikir dia boleh buat perkara2 yang org besar biasa buat bercakap ni memang boleh katakan semua perkataan dia faham cuma 'pelat' bahasa dia la tapi kita boleh tahu dan faham apa yg dia maksudkan...keje2 umah ni aku dah boleh mintak tolong anak aku yg sulong ni dah macam, buang sampah, ambil pampers, simpan mainan, pakai baju, mandi, buka/tutup tv, susun kasut....mungkin jugak kelebihan yg Allah bg ni dengan keberkatan minum susu ibu, budak2 memang akan cepat cerdik dan pintar...sampai sekarang ni walaupun dah ada anak kedua ni aku masih menyusukan anak aku Alif tu,....dia lagi best la sekarang ni sebab susu tengah banyak sebab aku baru lepas bersalinkan Ainul, jadi aku kena bagi untuk Ainul dan Alif sekali....lepas umur dia 2 tahun nanti aku nak hentikan penyusuan pada dia....

Laaa.....ini citer tentang Alif la pulak, bukannya Ainul....sebenarnya aku nak citer tentang Ainul yg dah genap 3 minggu ni, tersasul pegi citer ttg Alif pulak, takpelah....sebagai selingan je tu, Ainul 2/3 hari dah pandai tak nak letak pulak asyik nak dukung aje...penat sikit la aku, bila abi dia balik, abi dia pulak take over kadang2 kesian pulak aku kat suami tersayang tu, dah la letih keje, gi univ. lagi pastu hari ni angkat brg2 ada org Msia nak balik lagi memang penat....awal suami aku tidur hari ni....lepas solat maghrib/isya' terus tidur dlm kul 10 tadi. Aku pulak rasa tak ngantuk layan blog la ape lagi....sambung citer ttg Ainul, semakin hari aku tengok anak aku tu dah semakin besar mcm baby 2 atau 3 bulan pulak besarnya, Kak Yah dtg td pun tengok tak sangka dah besar tu bayangkan la within 13 days berat dia dah 3.75kgs aku rasa dah masuk 21 days ni maybe around 4kgs++ kot. mana taknya kuat menyusu, bangun tidur je terus nak susu pastu tidur balik....setakat ni alhamdulillah la dia tak banyak meragam sangat cuma sikit2 macam tu ada la tapi for me it's normal for the baby like her right??masa Alif dulu pun tak banyak problem jugak, rezeki aku la kot anak2 tak banyak meragam masa kecik2...sebab hari Ahad 25 june 07 lepas, kawan suami aku dari Loughborough ada ziarah kami, isteri dia citer anak2 dia semua empat2 org masa kecik jenis meragam tak macam anak aku ni katanya boleh tidur senyap je walaupun ada bising2 kat sekeliling dia. Alhamdulillah Ainul tak susah sangat nak jaga dia....cuma abg dia je la Alif tu selalu jeles dgn adik dia kalau tak puas hati mesti baling benda2 yg dia nampak dekat adik dia, kadang2 tu sampai bengkak kepala adik dia, ada sekali tu tergaris merah hidung Ainul dia baling dgn kepit kuku....aku dan suami terpaksa bersabar banyak2 dgn karenah abg dia ni sebab nak marah lebih2 takut psikologi pemikiran dia akan terbantut pulak, nanti dia jadi benci plk kat adik dia so kitaorg pakai psikologi jugak lah nak cattle masalah ni....

3 comments:

suraya said...

tahniah dan alamdullillah
krn slamat menimang cahaya
mata yg kedua...yg ke 3 bila lak..

salam dr jauh
kak long sekeluarga
Johor

zahrah said...

time kasih kak long...ada e-mail kak long tak bagi la kat saya....rindu kat k.long and family

zahrah said...

ke-3 belum lagi....sabor la dulu...kak long....yg ni pun belum abis pantang lagi...hi...hi...