Saturday 23 June 2007

Kelahiran cahaya hati kedua

Ini cerita tentang pengalaman aku masa melahirkan anak kedua kami Ainul Farhana. Due date aku 6 june 07...masa hari Sabtu 2 june 07 tu sempat lagi aku gi subud ada majlis ramah mesra...sume kengkawan sibuk tanya tak sakit lagi ke?aku pun ckp ok lagi biasa masa Alif dulu over due 2 weeks jd yg ni maybe lebih kurang tu jgk kut. diaorg pun aku tengok mcm risau je...esoknye hari Ahad...sempat lagi gi car boot sebab azizi kuitho nak tahu jalan, so kitaorg pun 'bwk' diaorg tunjuk jalan dia baru beli kete cantik kete dia beli kat car boot Barnsley #650 je memang puas hati...dipendekkan citer masa kat car boot aku ngan suami tak tahu sangat nak cari ape dah sbb brg baby alhamdulillah sume dah settle jadi kami pun survey gitu2 aje...tahu ape kami dpt?? tempat tv(kayu) cantik....#4 je,balang kaca aku, mainan Alif, cadar, pinggan 3 biji, baju sejuk aku utk dlm pantang, seluar abi,etc2.
Berbalik semula citer ttg aku...waktu pagi 6 june tu aku dah mula rasa sakit2, mulanya aku tak bagi abi pegi univ. tp rasa boleh tahan lagi...sakit mcm senggugut tu dah memang lama rasa tp masih boleh tahan....sampai le ke waktu ptg....sakit @ contraction tu dah rasa sekejap 10 minit sekejap 1/2 jam...tapi sakitnya Allah shj yg tahu but in my mind....boleh tahan lagi tak de rasa nak bersalin lagi ni...abi balik dr univ. lebih kurang pkl 5.45pm terus aku bgtahu abi...abi terus nampak gelabah je tp masih 'cool' lagi. suami aku tanya dah siap ke sume preparation?baju aku, baju baby, baju Alif yg nak bg pd Kak Yah, pastu serunding utk makan lepas bersalin, lagi satu yg suami aku pesan bunga 'genggam fatimah' tu masukkan dlm air...mulanya aku rasa biar betul ni takkan dah nak bersalin kut???!!!lepas makan kami tengok tv. masa tengok tv tu sakit aku semakin kuat...rasa mcm kat labor room masa nak lahirkan Alif dulu....ni aku rasa memang mcam nak bersalin...sakitnya semakin kerap tp tak la sampai 5 minit sekali...dlm kul 10 kitaorg naik tidur....sakit masih terasa suami aku dok tengok jam je last2 suami aku pun tertidur....sampai la kul 11.30mlm aku rasa sakit tu kerap tapi keadaan sakitnyer sama jer....aku pun tertidur....
..............................................Sampai kul 12.30mlm aku terjaga sebab aku rasa ada satu letupan 'pup' dan air mula keluar....masa aku tengah sakit dlm kul 11 tu aku memang berdoa pd Allah kalau Allah nak bagi aku bersalin mlm ni berilah petanda yg boleh menunjukkan aku akan bersalin...mungkin Allah telah makbulkan permintaan aku...Dia bagi air mentuban anak aku pecah mlm tu....maka aku pun kejutkan suami aku...suami aku dlm keadaan terpinga2 dia bangun dan duduk atas katil...aku pun berjalan ke pintu....maka dengan tak semena2 air yg amat laju dan banyak keluar...habis basah kain aku....suami aku masih duduk atas katil...dia tanya sakit ke mi...aku cakap bi....kalau dah turun air ni sakit ke tak sakit ke memang kena gi hospital dah....dengar je aku cakap gitu terus suami aku kelab kabut pakai seluar....telefon Kak Yah...Med yg angkat alhamdulillah dia tak tidur lagi masa tu. Aku pulak terus phone ke Triage kat Jessop Wing...dia suruh aku dtg segera....suami aku dah hantar Alif aku masuk kete dah rasa mcm nak terbuang air besar....aku ckp kat suami aku....dia lagi cemas sebab takut 'terbersalin' dlm kete pulak dia bwk kete laju aku plk rasa menggigil sebab sejuk sangat....sakit dah kurang....dlm 10 minit sampai kat Jessop Wing bahagian emergency terus aku dibawa ke labor room dan midwife check2 dah 4 cm...aku rasa masa kat umah tu mesti dah 4 cm dah...midwife tu suruh aku tunggu lagi x perlu balik sebab dia kata aku 2nd baby mungkin cepat kut. aku pun rasa ni mesti mcm Alif jugak kut...3cm sampai seminggu pastu air mentuban dipecahkan baru boleh bersalin....tapi pikir2 balik air dah keluar sendiri...insyaAllah tak lama ni...dlm kul 2 sakit tu semakin bertambah....aku asyik baca ayat kursi dan istiqfar je bila sakit tu dtg....memang sakit....midwife yg monitor aku tu muda sangat mcm awal 20-an je dia asyik senyum je kat aku dan asyik tanya how do you feel?aku ckp very painful....yes i know...dia ckp release sekejap sakit tu....pastu kul 3 lebih masih tak bersalin jugak sakitnye memang dah less than 5 minit...aku request kat midwife tu spy check kalau2 aku dah nak bersalin...tapi dia tak prefer buat mcm tu dia kata kul 5 baru blh check...masyaAllah...aku dah tak tahan....dia tanya samaada aku nak pakai gas ke....aku geleng kepala...anything that you want??aku geleng kepala pastu aku mintak dia ambik air 'selusuh' aku dia pelik apa kat dlm air tu suami aku bgtahu sejenis herbs....bantai la abi....kemudian dlm kul 5 tu aku bgtahu kat dia rasa mcm nak push....dia kata ok....pastu dia pun bersedia dgn kelengkapan2 dia....dia check aku....baru 7cm....masih belum boleh bersalin....sakit aku semakin kuat akhirnya aku mintak nak guna gas kat dia....nak tahu ni la pengalaman dlm hidup aku yg aku tak pernah rasa selama aku hidup dah 28 tahun kat dunia ni....nak tahu apa die????bila aku sedut gas tu masa rasa sakit.....aku rasa semacam....rasa floating, rasa hayal,rasa tak ingat ape2, pastu rasa nak tidur dan memang aku tertidur.....bila sakit reda sikit aku bukak mata memang tak bermaya....aku tanya kat midwife tu is that any side effect when i use this gas??dia pulak tanya kat aku....have you take an alcohol??haah....Ya Allah alcohol...terkejut aku terus aku lepaskan tiub gas tu....sempat lagi aku berfikir ni mesti macam kita 'hidu gam' ke, minum arak ke....Ya Allah maafkan aku Ya Allah.....aku tak akan sedut dah gas tu....aku tanya kat suami aku bi....boleh ke pakai gas tu??aku jadi takut...suami aku tenangkan aku tak de ape2 dia cuma reduce kan sakit aku je....aku tak percaya....aku tahan sakit masa contraction tu dtg semakin kerap dan kerap.....dlm kul 6.45pagi Khamis tu. shif antara midwife pun bertukar...aku dpt midwife yg agak veteran....baik jugak friendly...dia pun tanya aku sakit mcmana aku rasa sakit sangat....pastu dia bgtahu kalau you nak push bgtahu....maka aku pun rasa baby dah semakin kebwh...aku bgtahu dia aku nak push....dia pun bersedia...suami aku pun ada kat aku mungkin dia pun rasa cemas nak sambut kelahiran zuriatnya yg kedua ni....midwife tu tanya kat suami aku samaada nak potongkan talipusat anak ke nanti masa baby dah keluar....aku pulak yg menyibuk aku angguk kata suami akan buat...dia akan tunjukkan how to do it...masa tu aku memang dah tak sabar rasanya nak tunggu anak aku ni lahir kedunia....maka setelah struggle punya struggle...dan aku sentiasa ingatkan diri aku...Allah ada bersama kamu Zahrah insyaAllah Allah akan tolong kamu Dia sentiasa berada disisimu...aku kuatkan semangat....maka.....saat yg dinanti telah tiba....Alhamdulillah.....lahirlah anak cahaya hati kami suami isteri.....mulanya suspend jugak girl ke boy????.....aku tanya kat suami.....suami aku cakap GIRL.....memang tepat sangkaan aku sedari awal kandungan lagi.....sebenarnya instinct seorg ibu ni memang Allah makbulkan kut....masa beli baju baby kat Malaysia dulu pun aku memang excited nak pilih baju baby girl...Alhamdulillah Allah makbulkan. sebenarnya nama baby girl ni aku dah pilih dah cuma tak conform je lagi....aku dan suami amat berterima kasih sangat pada Kak Yah dan family sebab baju baby girl ( baju anak dia Aisyah ) memang banyak dia bagi kat anak aku ni...cantik2 pulak tu. masa mula2 dia bagi dulu tu aku asyik belek2 je baju tu cantiknyer...kalau Allah makbulkan permintaan aku utk dpt baby girl...merasa la aku nak pakaikan baju2 yg cantik2 ni kat anak aku nanti.....itu angan2 aku....syukur angan2 jadi kenyataan....
Kembali kpd citer bersalin tadi....maka aku dibawa ke wad. duduk sampai kul 4ptg kami pun boleh balik umah baby pun dah check hearing test,cucuk BCG, dia pun dah buang air besar, buang air kecil....sume smooth je....aku pulak rasa rindu sangat kat Alif aku asyik suruh suami telefon Kak Yah tanya Alif mcmana?dia kata Alif ok cuma nangis masa suami aku hantar pagi tu kul 4pg baru dia tidur...kesian dia...family kat kg suami aku dah telefon,....mama, mak dah bgtahu. alhamdulillah.....dlm kul 4.15ptg kitaorg discharge, sampai kat umah aku tak sabar nak jumpa Alif, masuk umah ada surat parcel dr kg dah sampai syukur tepat pd masanya....dlm masa yg sama suami aku bukak smn internet Alhamdulillah betapa prihatinnyer warga melayu Sheffield ni dah siap jadual masak utk aku dlm pantang selama 2 minggu....cepatnyer start Sabtu minggu tu jugak....rezeki anak2 aku ler tu....
dipendekkan citer....hari demi hari....rakan2 dtg bwk makanan, souvenir baby dan sembang2 dgn aku kat atas...aku tak boleh turun bwh lagi buat masa ni....suami aku je yang masak, angkat makanan ke atas....kesian suami aku....semoga Allah merahmati serta memberi kemudahan segala urusanmu sayang.....aku kesian kat dia kena bakar tungku, pakaikan barut aku, urut mcm bidan tu....memang pandai suami aku tu....kalah bidan urut org dlm bersalin....aku memang respect kat dia...midwife pun dtg selang dua hari...check anak aku....aku...dlm pada tu Alif memang sangat cemburu habis dgn adik dia...aku pun naik risau...1st day baby balik umah dah kena baling dgn bola....mulanya masa aku menyusu Ainul tu aku menangis teresak2 sebab aku tengok anak aku Alif asyik pandang je dgn wajah yg sayu memang tragis sedih giler masa tu suami aku pun pelik tengok aku....aku nangis sungguh dan cium anak aku Alif puas2 insyaAllah umi akan samaratakan kasih sayang umi pada Alif dan adik ye aku cakap pd dia....pastu dia ok main bola....dia tak berapa main sangat dgn adik dia.....maklumla baru lagi kan.....
seterusnya....hingga la kehari ini 23 june 07 life aku dan anak2 serta suami bertambah-tambah ceria...tambahan pula anakku Ainul dah pandai senyum2...anak u.k la katakan memang cerdik betul dia....abg dia Alif pun dah ok sikit cuma kadang2 tu ada la dia usik adik dia masa tidur dlm baby cot....aku tengok wajah suami aku pun ceria sepanajng hari maklumla....mungkin suami aku rasa dah lega sikit tak fikir sangat ttg aku mcmana kalau tak bersalin2 lagi kan....skrg dah ok....rezeki pun melimpah ruah...suami aku dpt tawaran jaga Subud Centre dpt la tambah pendptn sikit....keje pun bertalu2 kwn2 offer sampai tak terpilih....tu la betul kata org anak2 ni memang pembawa rezeki pada keluarga....memang dpt dirasakan bertalu2 suami aku ditawarkan keje...Alhamdulillah...
ok lah....aku sambung citer nanti esok 24 june 07 kawan suami aku dr Loughborough akan dtg nak ziarah kami sekeluarga...aku kena tidur awal sebab nak masak....dah sihat dah insyaAllah boleh buat keje dah sikit2.....

No comments: