Tuesday 19 June 2007

Baru dapat umah sewa....


Ini la umah yang ada masalah boiler tu....

Pada 18 March 07 kami sekeluarga dapat umah sewa dekat subud hall swarcliffe road no. 43. pindah umah memang penat tapi excited la bila dah ada umah sendiri(umah sewa) bukan ape tak la ganggu orang lama2 sangat kan....kami amat terhutang budi pada abg bad sekeluarga.malam tu aku berkemas sampai dekat kul 2 pagi....suami aku pun semangat jugak aku ingat di tido masa aku dok mengemas kat dapur rupanya dia mengemas kat atas....alhamdulillah ringan sikit keje aku nanti...calon suami mithali ni....umah tu boleh la dikatakan ok-cantik cuma bilik air je kat bawah mulanya aku rasa ok gak tapi rupanya memang cabaran bila aku dlm pregnant ni tiap kali nak ke toilet kena turun bawah....azab jugak sebab pepaham jelah org pregnant memang banyak kali nak ke ayor(kate org perak)....pastu pasal nak ambik wudhu' waktu subuh pun satu cabaran jugak bila bilik air kat bawah ni...tapi sabar....sampai la masuk ke minggu ke-2 kami tinggal kat umah tu....nama landlordnye kami panggil 'pak Ali' je, anak dia 'anak Ali'....mula2 ok je.....nak citernye datang la org2 yg nak tengok boiler la,gas la,heater la and sort of........ada technician sorang ni lepas dia baiki2 dia kata boiler tak boleh pakai sebab dah lama....kena ganti boiler baru....tapi dia kata landlord akan tanggung....lega sikit dengarnye....kami pun tepon 'anak ali' bagitahu condition macamana....dia kata "ok....ok...i will tell to my father to change the boiler..."

mulanya tiap kali nak mandi kena la masak air sebab sejuk giler...pastu tepon lagi kat anak ali ni dia kata next week we will change it....tunggu lagi................................................pastu next week tu dtg la technician yg haritu....anak ali pun dtg sekali.....dia bgtahu kat anak ali.....pastu dia bukak boiler yg dlm bilik air....boleh la pakai wlpun tak dibaiki lagi kitaorg tawakkal je....takut gak jadi ape2....tapi tak ade ape2.....cuma heater je tak boleh pakai lagi.....still kena tunggu lagi memang dalam kesejukkan aku pulak berbadan dua memang rasa sejuk sangat sampai ke tulang time mandi ok la tapi bila keluar bilik air,masyaAllah....sejuk rasa nak mati...aku kesian sangat kat anak aku merah2 pipi dia sebab sejuk...kitaorg memang pakai 2/3 lapis baju sebab sejuk sangat.boleh katakan tiap2 minggu aku push suami aku suruh tepon anak ali baiki boiler/heater umah tu...kesian suami aku memang cabaran betul aku rasakan.......cabaran kedua yg Allah uji aku masa tu....washing machine pulak wat hal anak aku ketuk macamana entah, pecah pintu kaca dia tu...bocor la air habis melimpah satu dapur....aku pun bermasalah bila nak basuh kain dah la pakai baju kami tiga beranak sampai dekat 10 pasang tiap2 hari...washing machine pulak wat hal.....aku pun tumpang umah kak lela basuh baju.....mula2 malu jugak rasanya....tapi tebalkan muka sebab baju dah banyak sangat kumpul seminggu, basuh la jugak....sampai 3 minggu berturut2 dok basuh baju umah dia....mesin tu mulanya kami mintak pak ali tu tukar yg lain 2nd hand pun tak pe sebab masa mula2 masuk umah tu kami tengok cermin pintu tu memang dah pecah...kata org pecah menanti belah....tapi pak ali tu kata kalau pecah bagitahu dia....bila dah pecah kami bgtahu la dia...rupanya tetap tak ada ape2 tindakan....tension betul rasanya......masa basuh baju umah kak lela tu aku memang ada jugak nak hulur duit sikit tapi diaorg tak nak....sampai masuk minggu ke-4 aku dah rasa malu....pegi pulak umah kak dayang jiran malaysia yg dekat dgn umah aku ni no.70....basuh baju pulak umah dia....sempat la 2 kali....pastu....tak tahan jugak suami aku cari umah baru...........

No comments: